Swoją nazwę Radio Meteor zawdzięcza leżącym nieopodal Kampusu Morasko jezior meteorytowych. Rozgłośnia rozpoczęła swoją działalność 13 lutego 2012 roku, początkowo mieszcząc się na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie studio Radia Meteor mieści się w Akademiku Meteor na terenie wspomnianego wyżej kampusu.
Oficjalne uruchomienie nadawania z nowej siedziby nastąpiło, jak się okazuje, w szczęśliwy wtorek – 13 lutego 2024 roku. Data nie była przypadkowa, ponieważ tego dnia Radio Meteor obchodziło swoje dwunaste urodziny. Uroczysta gala inaugurująca, odbywała się w Auli Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Całość wydarzenia była transmitowana w mediach społecznościowych a dokładnie o godzinie 21.00 z nowego studia, nadany został pierwszy komunikat.
Podczas gali również firma LP Systems miała swoją chwilę w świetle jupiterów – odbierając wyróżnienie w postaci Honorowej Legitymacji Prasowej Radia Meteor.
Pomysł budowy nowej siedziby odbiegał od typowego rozwiązania radiowego polegającego jedynie na bezpośrednim połączeniu studio – reżysernia.
Koncept zakładał umożliwienie korzystania z tych samych zasobów audio w trzech miejscach.
Wszystko dlatego, aby możliwe było prowadzenie audycji w formie klasycznej czyli prowadzący-realizator oraz w coraz częściej już spotykanej samorealizacji. Dodatkową intencją było stworzenie newsroomu, z którego młodzi adepci sztuki dziennikarskiej, również samodzielnie, mogliby poprowadzić i jednocześnie zrealizować wydanie serwisu informacyjnego.
Ogromna możliwość kreacji z racji dostępnych zasobów DSP, możliwość jednoczesnego korzystania z kilku rodzajów sygnałów (AES/EBU, Ravenna, Dante, analog, Livewire, MADI) zarówno wejściowych jak i wyjściowych, sprawiły, że rozwiązania firmy Lawo były idealną odpowiedzią na potrzeby użytkownika końcowego. Wykorzystując standard ST2110 w postaci protokołu Ravenna, oraz rozbudowane możliwości PowerCore’a, przygotowany został system, składający się z trzech połączonych ze sobą, powierzchni roboczych konsolety Lawo diamond.
Za wdrożenie instalacji audio jak i za jej projekt odpowiadali inżynierowie z firmy LP Systems.
Sieć dźwiękowa zbudowana została z wykorzystaniem, świetnie sprawdzających się przy nadawaniu multicastowym, switch’y Artel serii Quarra.
Odsłuch główny w reżyserni stanowi bardzo dobrze znany i ceniony model w branży – Genelec The Ones, z zestawem do kalibracji.
Główne stanowisko pracy stanowi dwunasto-tłumikowa powierzchnia centralna konsolety diamond, wyposażona w dotykowe ekrany Virtual Extensions. Konsoleta połączona jest ze stacją emisyjną z użyciem kolejnego produktu firmy Lawo czyli VSC (Virtual Sound Card), która zapewnia dwustronną konwersję Ravennową pomiędzy urządzeniami. Dodatkowo dzięki integracji, służącego do zdalnego sterowania, protokołu Ember+, jednostka centralna połączona jest z automatyką programu emisyjnego. Pozwoliło to na przeniesienie kolejnego, do tej pory fizycznego połączenia, GPIO w domenę IP.
Drugą, studyjną częścią wspomnianego systemu jest sześcio-tłumikowa powierzchnia sterująca, wyposażona w moduł kontrolny. W tym wypadku konfiguracja konsolety obejmuje sterowanie głośnością słuchawek prowadzącego oraz odsłuchem głośnikowym w studiu. Tutaj również rozszerzenie stanowi dotykowy ekran umożliwiający zmianę komutacji czy parametrów dynamiki. Pomimo małych wymiarów, co jest bardzo ważne kiedy walczymy o zachowanie każdego wolnego centymetra przestrzeni, konsoleta diamond oferuje możliwość pracy na warstwach tłumików. Oznacza to w praktyce ogromne ułatwienie pracy dla prowadzącego, ponieważ przy stosunkowo niewielkiej ilości miejsca jaką zajmuje powierzchnia konsolety diamond, użytkownik może mieć przygotowane „pod ręką” nawet dwanaście torów audio, co pozwala na pełną obsługę wszystkich gości znajdujących się w studio, dodatkowo play’er programu emisyjnego oraz przykładowego łączenia z reporterem. Warto również wspomnieć, iż zmiana warstwy może być wyzwalana dla wszystkich tłumików jednocześnie jak i również dla każdego toru osobno.
Wspomniane wcześniej studio newsroom wyposażone zostało w najmniejszy dostępny sterownik diamond od firmy Lawo. Powierzchnia pomimo niepozornych rozmiarów ma dostępne wszystkie funkcje zawarte w licencji PowerCore. Dokładnie tak jak wymienione wcześniej, jej większe odpowiedniki w reżyserni oraz w studiu, ta powierzchnia również posiada zmotoryzowane tłumiki pracujące w dwóch warstwach oraz moduł sterowania sekcji Control Room.
Radio METEOR, poza rozbudowaną strukturą radiową posiada również w pełni wyposażone i przygotowane do pracy studio produkcyjne. Pomiary akustyczne oraz projekt i wykonanie adaptacji również wykonali inżynierowie firmy LP Systems. Studio przygotowane jest zarówno do pracy radiowej np. do przeprowadzenia debaty, może być również wykorzystane do rejestracji koncertowej czy transmisji koncertu na antenie radia.
Do obróbki sygnałów audio, studio zostało wyposażone w konsoletę Allen&Heath SQ6 wyposażoną w kartę Dante. To z jej użyciem możliwy jest zapis wielośladowy audio jak i również obustronne przekazanie sygnału pomiędzy studiem a reżysernią radia.
Warto wspomnieć, iż wykonanie wszystkich założeń specyfikacji audio udało się spełnić dzięki możliwościom serca całego sytemu czyli PowerCore’a. Przy wielkości zaledwie 1RU, urządzenie jest jednocześnie:
– matrycą routingu oferującą nawet do 1920×1920 punktów krosowania
– procesorem DSP
– przetwornikiem audio wejścia/wyjścia dla domeny IP
PowerCore nie bez przyczyny jest jednym z najpotężniejszych, pod względem możliwości przetwarzania, procesorem sygnałów audio jaki kiedykolwiek stworzono. Dzięki wielu wbudowanym interfejsom RAVENNA/AES67 i MADI w standardzie jest to idealny wybór dla użytkowników chcących przejść na domenę AoIP. Możliwość rozbudowy procesora o kolejne osiem spośród dostępnych 10 modułowych interfejsów, takich jak mikrofonowy, liniowy, AES3, GPIO czy wcześniej wspomnianym DANTE, dają olbrzymią możliwość kreacji oraz dopasowania do potrzeb użytkownika.
Jako wyłączny dystrybutor firmy Lawo w Polsce – jesteśmy bardzo dumni z faktu, iż mogliśmy być całkiem sporą częścią tego projektu. Wszystkim współtwórcom Radia Meteor jeszcze raz gratulujemy dobrego wyboru, życzymy wielu sukcesów i polecamy się na przyszłość.