Opera w Düsseldorfie działająca od 1873 roku jako teatr miejski, która wraz z Operą w Duisburgu tworzy zespół Opery Reńskiej (Deutsche Oper am Rhein) jest jednym z najbardziej prestiżowych miejsc na niemieckiej scenie operowej. Jej repertuar obejmuje opery, operetki, musicale i balety. Działające wspólnie teatry mogą poszczycić się największym zespołem operowym w Niemczech oraz dwiema orkiestrami symfonicznymi: Filharmonią Duisburską i Orkiestrą Symfoniczną w Düsseldorfie.
W ramach ambitnego projektu modernizacji mającego na celu stworzenie infrastruktury audio opartej na protokole IP, w operze w Düsseldorfie zainstalowano trzy konsolety Lawo mc²56 z procesorem A__UHD jako wspólnym silnikiem audio oraz stageboxy Lawo A__line. Jedna, 32-tłumikowa konsoleta mc²56, używana jest w reżyserce audio, a druga, 16-tłumikowa umieszczona została w studiu produkcyjnym. Trzecia konsoleta, 16-tłumikowa mc²56, przeznaczona jest do zastosowań mobilnych. Dodatkowo dostępny jest 16-tłumikowy extender pozwalający na tymczasowe zwiększenie ilości tłumików w razie potrzeby. Integracja z istniejącymi sieciami DANTE do nagłośnienia oraz odsłuchu na scenie i w foyer odbywa się poprzez procesor Lawo PowerCore z 6 kartami DANTE. Taka infrastruktura zapewnia odpowiednią wydajność, wielkość i elastyczność wymaganą w nowoczesnych produkcjach operowych.
Prace projektowe powierzono firmie inżynierskiej BWKI (Bühnenplanung Walter Kottke Ingenieure GmbH) specjalizującej się w projektach scen i sal koncertowych a techniczną realizacją zajął się integrator systemów firma Industrial Arts GmbH. Instalacja została zakończona pod koniec 2021 roku. Od tego czasu nowy system działa równolegle z istniejącą instalacją, umożliwiając realizatorom dźwięku płynne przejście między systemami i dopracowanie własnych, nowych konfiguracji. Wraz z rozpoczęciem nowego sezonu wykorzystywana będzie wyłącznie nowa infrastruktura.
„Istniejący system cyfrowej konsolety mikserskiej został zainstalowany kilka lat temu jako tymczasowe rozwiązanie zastępujące starzejącą się technologię analogową, ale nawet ta cyfrowa konsoleta szybko osiągnęła granice swoich możliwości” – wyjaśnia Thomas Gabbert, kierownik działu audio w Deutsche Oper am Rhein. „Opera postanowiła więc zainwestować w nowoczesną infrastrukturę audio, aby zapewnić wysokiej jakości nagłośnienie i przetwarzanie dźwięku.”
Po dokładnym zbadaniu rynku i próbach z różnymi systemami Gabbert zdecydował się na wybór urządzeń firmy Lawo. „Oprócz wysokiej wydajności DSP i wielkości routera A__UHD Core, przekonała mnie elastyczność systemów Lawo” – wyjaśnia Gabbert. „Nasze trzy konsolety mc²56 dynamicznie współdzielą zasoby procesora A__ UHD Core i w ten sposób możemy optymalnie dostosować infrastrukturę do każdej z naszych produkcji. To rozwiązanie oraz integracja z naszą dotychczasową siecią sprawiają, że dysponujemy nowoczesną, zintegrowaną infrastrukturą audio o odpowiednich możliwościach produkcyjnych” – mówi Gabbert. „Poza cechami czysto technicznymi, byłem pod wrażeniem intuicyjnego i wygodnego interfejsu użytkownika – to duży plus w codziennej pracy na żywo”.
Po wyborze Lawo firma BWKI rozpoczęła prace nad projektem. „Po tym jak w 2020 r. zmodernizowaliśmy wymagającą renowacji technologię zarządzania sceną, w tym system odsłuchu na scenie, zajęliśmy się infrastrukturą systemu nagłośnienia, która musiała zintegrować trzy obszary: główne nagłośnienie sali, foyer i nagłośnienie sceny” – opisuje swoje zadanie Joachim Lindemann, projektant z ramienia BWKI.
„Ogromną zaletą systemu Lawo jest jego kompaktowa budowa. W konfiguracji redundantnej A__UHD Core zajmuje tylko 4RU w szafie technologicznej: 2RU na procesory DSP i kolejne dwa na switche streamów RAVENNA. Dodatkowo tylko 1RU na PowerCore z sześcioma interfejsami DANTE i switch do zarządzania” – wyjaśnia Lindemann.
„Integracja nowego systemu, w tym interfejsów i stageboxów, była bardzo łatwa. Bez problemów udało się połączyć nowy system z naszą obecną konsoletą mikserską wykorzystywaną do odsłuchów na scenie. Stageboxy A__line przesyłają sygnały mikrofonowe ze sceny, a źródła efektowe na scenę za pomocą sieci RAVENNA. Źródła i system nagłośnieniowy są połączone za pomocą sieci DANTE” – mówi Lindemann.
„Ważnym aspektem jest integracja systemu dźwięku przestrzennego z systemem nagłośnienia widowni. Nie kierujemy już źródeł do konkretnych głośników, ale bazujemy na przestrzennych źródłach dźwięku” – mówi Gabbert. „System śledzenia podąża za bezprzewodowymi mikrofonami na scenie. Sygnały źródłowe trafiają do systemu poprzez procesor DSP Lawo, a stamtąd do systemu reprodukcji dźwięku przestrzennego. Poprzez system routingu Lawo może również bezpośrednio sterować poszczególnymi głośnikami lub grupami głośników. Mamy jeszcze dużo czasu, aby zapoznać się z nowym systemem miksowania i poeksperymentować z przenoszeniem produkcji z naszego repertuaru. Cieszy nas również fakt, że dzięki obecnej infrastrukturze możemy używać starej konsolety równolegle z nową!”.
„Z punktu widzenia produkcji teatralnych i operowych takie rozwiązania są bardzo interesujące i rozwojowe” – wyjaśnia Hendrik Maassen, kierownik projektu w firmie Industrial Arts wykonującej instalację. Trzy konsolety serii mc²56 ze wspólnym procesorem A__UHD Core oraz integracja sieciowa za pomocą Power Core tworzą w pełni zintegrowaną infrastrukturę opartą na protokole IP, która oferuje operze ogromny potencjał i daje wiele możliwości produkcji coraz bardziej wymagających przedstawień” – przekonuje Maassen.