Niemiecka firma zajmująca się produkcjami TV zyskała nowy wóz UHD/HDR o nazwie Ü10 wyposażony w konsolety firmy Lawo oraz system zarządzania Lawo VSM. Reżyserki nowego wozu produkcyjnego wyposażono w konsolety mc²56 oraz mc²36 napędzane silnikami A__UHD z pełną redundancją. Całość podłączona jest do systemu VSM. Prace projektowe i wykonawcze zostały przeprowadzone przez niemieckiego integratora Broadcast Solutions.
Ü10 potwierdził już swą przydatność podczas transmisji na żywo rozdania niemieckich nagród telewizyjnych (RTL). W przyszłości wóz będzie używany głównie do produkcji transmisji z meczów Bundesligi.
Ü10 został zaprojektowany jako naczepa. Dzięki dodatkowej rozsuwanej przestrzeni roboczej o ok. 60m² w środku może zmieścić się do 26 pracowników przy zapewnieniu pełnej wygody pracy.
Obie konsolety Lawo mc² posiądają w pełni redundante silniki A__UHD. Każdy pojedynczy core A__UHD ma możliwość przetwarzania do 1024 kanałów (48/96kHz), zapewnia wiele opcji monitorowania jak również up- i downmixu. Technologia A__UHD jest oparta na standardzie ST2110-30 / -31 oraz AES67/RAVENNA, a do kontroli wykorzystuje Ember+ i NMOS. Przy większych produkcjach do wozu można podłączyć do ośmiu stage box’ów audio i video.
„Budując nowy wóz stanęliśmy przed wyborem systemu audio”, mówi Mathias Heinrich ze Studio Berlin, inżynier dźwięku w Ü10. „Chcieliśmy wykorzystać nowoczesną technologię IP i zawsze polegaliśmy na wspaniałych możliwościach urządzeń LAWO więc braliśmy pod uwagę tylko urządzenia z serii A__line w połączeniu z konsoletą mc²56 MKIII lub mc²96. Ze względu na ograniczenia miejsca zdecydowaliśmy się na konsoletę mc²56.”
W pomieszczeniu audio nr 1 stoi 64-tłumikowa konsoleta mc²56 MKIII z natywnym wsparciem standardu ST2110, AES67/RAVENNA oraz MADI. Dodatkowo wykorzystywana jest możliwość pracy przez kilku operatorów, AutoMix, up- i downmix, Lawo KICK oraz tryb AFV (audio-follow-video), integracja z narzędziami 3d/immersive oraz kompresja równoległa. Dzięki wykorzystaniu środowiska Lawo HOME obsługa połączeń i streamów IP jest łatwa jak w przypadku połączeń analogowych.
W pomieszczeniu audio nr 2 umieszczono 16-tłumikową konsoletę Lawo mc²36 MKII. Dzięki wbudowanemu silnikowi A__UHD core dostępne jest 256 kanałów przetwarzania (48/96kHz), 864 kanałów wejściowe, lokalne I/O oraz integracja z Waves SoundGrid. Oczywiście obsługiwany jest standard ST2110, AES67, RAVENNA oraz Ember+. Obsługa i zarządzanie siecią IP odbywa się w środowisku Lawo HOME.
„Dzięki strukturze konsolet i urządzeń Lawo możliwe jest płynne przejście do pracy w technologii ST2110, AES67/RAVENNA” mówi Heinrich. „Infrastruktura Lawo radzi sobie z praktycznie każdą wielkoskalową produkcją. Wóz Ü10 projektowany był głównie z myślą o produkcji dużych wydarzeń sportowych dlatego został wyposażony tak aby sprostać najtrudniejszym zadaniom.”
Wóz Ü10 umożliwia podłączenie 24 kamer UHD i dodatkowych kamer bezprzewodowych. Mikserem video jest Grass Valley 12G K-frame XP Compact w wersji XTREME. Do obsługi miksera używane są dwa panele Grass Valey, Karrera K-Frame 3 M/E w pierwszym reżyserce oraz Korona 2 M/E w drugiej. Routerem systemu jest zdecentralizowany MediorNet firmy Riedel obsługujący zarówno sygnały audio i video jak też multiviewery.
Cała infrastruktura – routery audio, video, interkomy, podglądy, mutliviewery, urządzenia IP – jest kontrolowana i zarządzana przez VSM (Virtual Studio Manager) firmy Lawo.
„Za pomocą VSM możemy szybko przełączać sygnały interkomowe z Riedla do streamów MADI lub na wyjścia AES w A__stage za pomocą jednego przycisku”, mówi Heinrich. „W pełni redundantny system VSM to dla nas jedyne sensowne rozwiązanie. Jest to rozwiązanie szybkie i wydajne nie tylko dla sterowanie interkomem ale również monitorami, deembederami i routingiem sygnałów audio i video.”
Heinrich jest pewny: „Dzięki VSM jesteśmy przygotowani na każdą prośbę ze strony klienta.”
Poprzez tworzenie urządzeń wirtualnych w VSM cały zespół może pracować „wirtualnie”. Taki sposób pracy zmniejsza wykorzystanie zasobów takich jak streamy MADI i przeloty AES i umożliwia bardzo dużą elastyczność.
„Zainstalowaliśmy również dwa urządzenia V__pro8 firmy Lawo”, dodaje Heinrich, „pozwalające na dowolne embedowanie i deembedowanie strumieni dźwiękowych do/z sygnałów video z regulowanym offsetem. Dzięki temu tworzenie prdukcji w standardzie Dolby to bułka z masłem.”
Poprzez przeniesienie części technologii poza wóz do ciężarówki towarzyszącej, powierzchnia robocza w Ü10 została zoptymaliowana i nie trzeba było korzystać ze ścianek działowych Plexiglas. Ten świetny pomysł pozwala na maksymalnie elastyczne wykorzystanie przestrzeni – przesuwając drzwi i ścianę monitorów z jednego pomieszczenia ogólnego tworzymy dwa oddzielne pomieszczenia kontrolne. Klimatyzacja w Ü10 nie musi chłodzić urządzeń więc wymiana i filtrowanie powietrza jest również zoptymalizowane. Nowoczesne podejście do jakości powietrza a co za tym idzie do zdrowia realizowane jest poprzez zastosowanie światła UV do redukcji wirusów i drobnoustrojów.
Ü10 wyznacza również nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa produkcji. Wóz wyposażono w nowoczesny mocny moduł UPS pozwalający na pracę na akumulatorach przez 15 min po zaniku zasilania z sieci energetycznej dając czas na bezpieczne znalezienie przyczyny awarii lub przełączenie zasilania.