Kontynuując swoją udaną trasę koncertową „Music of the Spheres”, z początkiem marca 2023 brytyjski zespół popowy Coldplay wyruszył w kolejną długą trasę po całym świecie. Od momentu wstępnego zaprojektowania i zbudowania systemu sterowania nagłośnieniem w lutym 2021 r., a następnie promocji i rozpoczęcia sezonu koncertowego w 2022 r., niezwykle solidne i wydajne rozwiązania firmy DirectOut zapewniły maksymalną elastyczność i wydajność. W zestaw urządzeń wykorzystanych podczas trasy koncertowej weszły cztery wielozadaniowe procesory audio PRODIGY.MP i jeden modułowy konwerter audio PRODIGY.MC. Kolejny raz urządzenia serii Prodigy odgrywają kluczową rolę w podnoszeniu jakości produkcji trasy pod względem technologicznym i artystycznym.
„Od wielu lat z satysfakcją współpracujemy z Alexem (Hadji) Hadjigeorgiou i jego ekipą. Prawie wszystkie nasze urządzenia były już używane podczas poprzednich tras Coldplay”, mówi dyrektor zarządzający DirectOut Jan Ehrlich. „Dla nas jako producenta jest to zawsze cenne doświadczenie, kiedy możemy obserwować jak sprzęt wykorzystywany jest do granic możliwości przez ekipę techniczną. Tak złożonych i wyrafinowanych konfiguracji jakie wykorzystuje Coldplay podczas swojej trasy jest naprawdę kilka na świecie. Koncerty te zachwycają fanów zespołu, a każda kolejna trasa wkracza na coraz wyższy poziom”.
Tony Smith, szef audio i sound designer trasy Coldplay, oraz Alex Hadji, specjalista ds. cyfrowego audio w Hadji Audio, na wczesnym etapie poszukiwali nowych rozwiązań wykorzystywanych do korekcji brzmienia, dystrybucji sygnału i kontroli systemu. Zależało im na tym, aby produkcja była w czołówce obecnie wykorzystywanych technologii w branży. Na ostateczny wybór urządzeń DirectOut i faktu, że stały się one kluczową częścią systemu audio wpływ miało wiele czynników.
Według Dana Greena, inżyniera audio, i Tonego Smitha, dotychczasowy system EQ oraz przetworniki I/O wykorzystywane w trasie wymagały zmiany i ulepszeń. PRODIGY.MP i PRODIGY.MC okazały się odpowiednie w spełnieniu tych wymagań. Procesor audio PRODIGY.MP zapewnia doskonałą funkcjonalność i wygodę w zakresie korekcji dźwięku systemu. PRODIGY.MC został wprowadzony jako przetwornik I/O AD, aby umożliwić konwersję sygnałów analogowych na sygnały MADI oraz do DiGiCo Optocore. „Korzystałem z obu urządzeń w zakresie ich podstawowych funkcji i oba robią dokładnie to czego potrzebuję. Dodatkowo, użycie urządzeń serii PRODIGY zredukowało wymagania dotyczące miejsca, zmniejszyło wagę, pobór energii oraz dodało nowe funkcjonalności systemu, a wszystko to przy doskonałym wsparciu technicznym, co również jest kluczowe” – mówi Tony.
Kolejny procesor PRODIGY.MP w systemie nagłośnienia używany jest przez technika systemu Doma Thorne’a. Tony i Dan szukali lepszych, bardziej elastycznych rozwiązań do routingu i dystrybucji sygnałów. Urządzenie to wyposażone jest w 16 wejść i wyjść AES oraz 16 wejść i wyjść analogowych. Sygnały z FOH przekazywane są do nagłośnienia w konfiguracji Left, Right, Sub, Fill, z dwoma dodatkowymi sygnałami od zespołu grającego jako support w standardzie AES. Wszystkie sygnały wejściowe są dodatkowo dublowane w formie analogowej. Elastyczność procesorów PRODIGY pozwala na dowolne krosowanie tych sygnałów w zależności od tego jaka konfiguracja jest wymagana. Sygnały przekazywane są do systemu nagłośnienia d&b audiotechnik SL jako Left, Right, Sub, Fill oraz, do 4 wyjść Delay . W przypadku korzystania z dodatkowych głośników wymagających opóźnień (w systemie pierścienia) używane są kolejne wyjścia AES zamieniane na sygnał światłowodowy w systemie Optocore. Równolegle te same sygnały dostępne są w postaci analogowej jako backup. Dom Thorn ma pod kontrolą cały system nagłośnienia stadionu wliczając w to źródła sygnału do Smaarta, lokalny odtwarzacz i mikrofon wokalisty.
Procesor PRODIGY.MP jest też głównym zegarem synchronizacyjnym w całym systemie. Na każdym wejściu używana jest funkcja FastSRC w celu zapewnienia niezależności dla podłączanych konsolet oraz stabilności systemu. „Wcześniej używaliśmy zegara z konsolety używanej w nagłośnieniu. Jednak ze względu na bezpieczeństwo i jakość wewnętrznego zegara zdecydowaliśmy się na użycie do tego celu urządzenia PRODIGY” – dodaje Dom.
Podsumowując trasę koncertową, Thorn stwierdza: „Wszechstronność i prostota obsługi PRODIGY powodowała to, że jak tylko pojawił się jakiś problem czy zmiana wymagań, mogłem łatwo i szybko przeprogramować moje pierwotne ustawienia, aby rozwiązać problem. Potrzeba użycia dodatkowych wejść, czy rekonfiguracja routingu wejść lub wyjść lub wymaganie zupełnie innej konfiguracji systemu PA, włącznie z dystrybucją, kontrolą opóźnień i korekcją EQ – wszystko to mogłem szybko osiągnąć korzystając właściwie jedynie z części możliwości PRODIGY w moim zestawie.”
Luca Giaroli, menedżer DirectOut zapewnił wszechstronną prezentację i szkolenia z obsługi procesorów PRODIGY. Dzięki szkoleniom online i na żywo w Solotech/Wigwam wszyscy pracownicy byli odpowiednio przygotowani do pracy z systemem już na etapie prób zespołu. Dom Thorn wspomina, że „ogromna potencjalna złożoność PRODIGY ze względu na jego wielkie możliwości początkowo była przytłaczająca. Luca zaprezentował możliwości urządzeń w taki sposób, że w miejsce dezorientacji pojawiła się pełna kontrola, wszechstronność i zaufanie. Dodatkowo Luca dawał nam pełne wsparcie w czasie przygotowań do trasy.”
Alex podsumowuje to wszystko słowami: „Od moich pierwszych kontaktów z Stephanem Flockiem, współzałożycielem i dyrektorem technologii w DirectOut, przy tworzeniu urządzeń EXBOX.BLDS, poprzez lata korzystania z routerów MADI M1K2 na trasach Coldplay, aż po naszą najnowszą konfigurację z wykorzystaniem urządzeń EXBOX.MD, kilku procesorów PRODIGY i konwerterów – moje wrażenie pozostaje takie samo – solidnie wykonane urządzenia, dobre wsparcie techniczne i poczucie, że projektanci urządzeń cenią sobie nasze opinie oraz wspaniale odpowiadają i reagują na nasze prośby i sugestie. I w tym miejscu muszę dodać, że dzięki dystrybutorowi z Aspen Media Chrisowi Collingsowi, z którym współpraca na wszystkich płaszczyznach świetnie nam się układa – takie poczucie mamy nadal.”
“Współpraca tego typu daje korzyści obu stronom” podsumowuje Jan Ehrlich, dyrektor zarządzający DirectOut. “Jako producent otrzymujemy cenne wskazówki zwrotne od naszych kreatywnych klientów, którzy chcą zachować maksymalną elastyczność i wydajność naszych rozwiązań. Jednocześnie nasi klienci zawsze muszą mieć poczucie, że są dla nas ważni i ich sugestie traktowane są poważnie. W miarę możliwości staramy się je wdrażać w naszych urządzeniach. Ta podstawa zaufania napędza wszystko co robimy – od projektu nowych rozwiązań audio aż do wsparcia posprzedażowego naszych klientów.”
W tym zestawie użyto 5 urządzeń z serii PRODIGY:
- 2 przy konsolecie nagłośnieniowej (1 MP i 1 MC)
- 3 w systemie dystrybucji sygnałów (3 MP – główny, backup oraz zapasowy).