AAC – American Airlines Center to jedna z najpopularniejszych aren sportowych w Ameryce Północnej, siedziba drużyny hokejowej Dallas Stars oraz drużyny koszykówki Dallas Mavericks. Obiekt otwarto w 2001 roku i od początku skupiono się na zapewnieniu widzom jak najlepszych wrażeń. Obie drużyny prześcigają się w pomysłach na zrobienie jak najlepszego przedstawienia dla swoich fanów. W AAC odbywają się również mecze baseballowe, duże koncerty i bardzo wiele innych mniejszych wydarzeń.
Mając na celu zapewnić najlepsze wrażenia dźwiękowe przy zastosowaniu najnowocześniejszych technologii zdecydowano się na zakup konsolety produkcyjnej Lawo mc²56 MkIII z dodatkowym, redundantnym A__UHD corem. W posiadanej wersji realizatorzy dźwięku mają 512 kanałów DSP do produkcji miksu głównego systemu nagłośnienia i miksów monitorowych. Na całość infrastruktury dostarczonej przez firmę Lawo oprócz konsolety produkcyjnej mc²56 MkIII, składa się: Power Core (jako konwerter do sieci Dante), stageboxy A__madi6, A__mic8, procesor video V__pro8 działający jako embedder MADI. Procesor zapewnia podgląd źródeł video bezpośrednio w torach konsolety (wykorzystując technologię LiveView™).
„Mamy to szczęście, że właściciele obiektu są zawsze otwarci na rozmowy i inwestują w najlepsze narzędzia do pracy. Ze względu na to, że obie drużyny dążą do najlepszego poziomu produkcji, główna konsoleta audio zmieniała się już kilkukrotnie od czasu otwarcia obiektu.” – mówi inżynier z AAC, Scott Davidson. „W pewnym momencie stało się jasne, że poprzedni system audio przestał już wystarczać i musi zostać wymieniony na taki, który będzie zapewniał nowoczesne i przyszłościowe rozwiązanie.” „Po przejrzeniu ofert wielu dostawców, obejrzeniu prezentacji oraz licznych rozmowach z realizatorami dźwięku, okazało się, że dalej musimy szukać rozwiązania, które będzie odpowiednie do naszych wymagań. Postanowiliśmy zapytać przedstawicieli Lawo czy będą mieli coś czego szukamy” mówi Davidson.
Celem AAC było posiadanie konsolety produkcyjnej z możliwością obsługi wielu typów sygnałów oraz otwartą na najnowsze rozwiązania technologiczne. Konsoleta powinna mieć wystarczającą ilość pokręteł i przycisków do wygodnej pracy oraz intuicyjne oprogramowanie pozwalające realizatorowi na wprowadzenie szybkich zmian w zależności od wymagań konkretnej produkcji. Zestaw demo dla AAC przygotował amerykański przedstawiciel Lawo – Tony Staires. Okazało się, że możliwości zaprezentowanego systemu pozwalają osiągnąć założone cele bez żadnych kompromisów. Dzięki przejrzystemu interfejsowi użytkownika, jedno spojrzenie na ekran pozwala operatorowi wizualnie stwierdzić czy wszystko działa poprawnie. Bardzo istotną kwestią była integracja konsolety z oprogramowaniem Waves. Lawo mc²56 jako jedna z niewielu konsolet pozwala na obsługę Waves bez dodatkowych zewnętrznych ekranów.
“Mając do dyspozycji tak dużą ilość szyn miksujących, możemy przesyłać grupy sygnałów na różne sposoby, zupełnie inaczej niż robiliśmy to do tej pory” – mówi Jeff McGinnis, inżynier dźwięku w AAC. “Wielką zaletą systemu Lawo jest brak ograniczeń związanych ze sztywną konfiguracją. Bardzo przydatną funkcją jest podgląd video przy konkretnych źródłach audio. Jest też wiele unikatowych funkcji, jak np. różne opcje obsługi sygnałów GPIO oraz zdalny dostęp poprzez VNC do innych urządzeń pozwalający na ich kontrolę bezpośrednio z konsolety”. „Podoba mi się to, że konsoleta jest tak elastyczna w konfiguracji. Powierzchnia sterująca naszej mc²56 w lewej części ma podwójne tłumiki. Układ dwóch dużych ekranów dotykowych oraz w sumie 48 tłumików na dość małej powierzchni okazał się bardzo ergonomiczny. Nigdzie nie trzeba daleko sięgać. Dodatkowo do większości funkcji mamy dostęp poprzez fizyczne pokrętła. Powierzchnia robocza jest dobrze rozplanowana i pozwala na pełną i szybką kontrolę tego co się dzieje. Należy też zwrócić uwagę na doskonałą komunikację z pracownikami Lawo, którzy za każdym razem odkrywali przed nami nowe funkcjonalności, które pomagały i przyspieszały tworzenie wspaniałych miksów. Dopiero pracując z tą konsoletą zaczęliśmy uświadamiać sobie jej prawdziwą moc i możliwości. Powoli dociera do nas, że możemy robić rzeczy, których nie dałoby się wykonać tak łatwo lub w ogóle byłyby niemożliwe na urządzeniach innych firm.”
„Jest jeszcze klika dodatkowych czynników, które przekonały nas do instalacji urządzeń Lawo”, wyjaśnia Scott Davidson. „Przede wszystkim Lawo to nie tylko firma zajmująca się sprzętem audio, ale również bardzo rozbudowanym routingiem video IP. Część infrastruktury jest wspólna dla tych systemów. Możliwości sprzętu i oprogramowania są cały czas rozwijane, a jeśli chcielibyśmy w przyszłości dołożyć kolejną konsoletę do produkcji dźwięku do transmisji lub konsoletę przenośną używaną w różnych częściach budynku to możemy bezpośrednio zintegrować ją z istniejącym systemem.”